Dringend schade melden !!!

De Vlaamse Waterweg vraagt diegene die schade hebben geleden van de verfspatten tijdens het schilderen van de kanaalbrug, om hiervan dringend aangifte te doen.

Best neem je contact met je verzekeringsmaatschappij maar doe OOK aangifte bij De Vlaamse Waterweg. Zo kunnen zij alles natrekken en de klachten aan de aannemer en zijn verzekering bezorgen...  

Hele buurt onder verfspatten bij werken aan nieuwe brug

In de buurt van de brug van Stokrooie zitten tal van auto’s, veranda’s en zonnepanelen onder de verfspatten. Vorige week heeft een Italiaanse bedrijf de nieuwe brug gespoten, maar heeft de werken wellicht niet goed afgedekt.

 

Alle gekende schadegevallen liggen in een straal van 250 meter ten noordwesten van de nieuwe brug over het Albertkanaal. En dus lijkt de boosdoener niet ver te zoeken. In de Schotelstraat en de Kuilbergstraat hebben tal van wagens, veranda’s en zonnepanelen verfspatten. In de buurt is er veel schade, maar ook auto’s die vorige week aan de brug voorbijgereden zijn kunnen verfspatten hebben gekregen. 

 

De metalen boogbrug van Stokrooie, die uit Italië komt, werd begin mei geplaatst. Een Italiaans schildersbedrijf heeft vorige week de brug gespoten. Die werken werden wel afgedekt met doeken, maar in de buurt is te horen dat die constructie door het extreem warme weer een tijdlang opengezet werd.

 

De Vlaamse Waterweg, de opdrachtgever voor de bouw van de bruggen over het Albertkanaal, is op de hoogte van het probleem en hebben al controleurs ter plaatse gestuurd. Als blijkt dat er toch iets is misgegaan, dan zullen zij de schade verhalen op de aannemer of zijn verzekering.

 

Schade melden (dringend)!

De Vlaamse Waterweg roept op om de schadegevallen te melden die mogelijk veroorzaakt zijn door de verfwerken aan de brug in Stokrooie. Dat kan via mail: communicatie@vlaamsewaterweg.be

 

Tekst: Marc Deferme 

Foto: Vlaamsewaterweg

Bron: HBVL

Terug over kanaalbrug in Stokrooie vanaf vrijdagavond 12/7

De werkzaamheden aan de nieuwe kanaalbrug in Stokrooie zitten in hun laatste fase.
En héél goed nieuws, alle verkeer kan terug over het kanaal vanaf vrijdagavond 12 juli.

Het nieuwe brugdeel zelf blijft afgesloten omdat er daar nog werken dienen te gebeuren. Alle verkeer maakt wel gebruik van de nieuwe oprit maar gebruikt gedurende twee weken de oude kanaalbrug. Tijdens het bouwverlof zullen arbeiders verder werken Zo zullen de schilders de bogen van de brug verder afwerken. 

We kunnen dus vanaf vrijdagavond 12 juli terug over het kanaal en is een lange omleiding via de E314 is niet langer nodig. 

Tekst: Marc Deferme

Info en Foto: Vlaamse Waterweg 

De brug over het Albertkanaal is vier weken afgesloten

De brug over het Albertkanaal in Stokrooie is de komende vier weken afgesloten. Het verkeer richting Hasselt vanuit Heusden-Zolder moet daardoor omrijden via de autosnelweg of Zonhoven. Een serieuze omweg, maar het kan niet anders volgens de Vlaamse Waterweg. 

 

Voor de handelaars in Stokrooie is de afsluiting minder goed nieuws want heel wat klanten blijven hierdoor de komende weken weg. Kenneth Swinnen neemt daarom een drastische beslissing: hij sluit zijn groenten- en fruitwinkel de komende vier weken.

Bekijk de reportage van TVL - 17/06/2019

De Grootte Omleiding kanaalbrug Stokrooie

Omleiding van 17 juni tot midden juli 2019

Vanaf maandag 17 juni tot midden juli 2019 zal er totaal géén verkeer mogelijk zijn over de kanaalbrug in Stokrooie. Zowel de oude brug als de nieuwe brug zijn dan NIET toegankelijk.
De Stokrooieweg wordt op twee plaatsen volledig onderbroken: kant Bolderberg ter hoogte van de Massinweg en kant Stokrooie centrum op de oprit van de kanaalbrug .

Het wordt gedurende enkele weken een flink stuk omrijden. Ook de oprit van de E314 in Zolder is afgesloten (richting Genk) en dat maakt het er niet eenvoudiger op. Hieronder de voorziene omleidingen.   

 

Hou er rekening mee dat de omleiding een serieus stuk langer duurt. Reken op minimaal een kwartier (15') extra reistijd. 

Omleidingen

Gemotoriseerd verkeer

Omleiding van Hasselt naar Bolderberg

Neem in Hasselt de Kuringersteenweg (N2) > E313 > Klaverblad Lummen > E314 richting Genk.

Opgelet: afrit 27 Circuit Zolder is in de richting van Genk afgesloten wegens werkzaamheden (werkzaamheden vallen toevallig samen met de werken aan de kanaalbrug Stokrooie).
Ga daarom verder op E314 en neem de volgende afrit 28 Heusden-Zolder > rechtsomkeer maken > E314 richting Leuven > afrit 27 Circuit-Zolder > Bolderberg

Omleiding van Bolderberg naar Hasselt (Stokrooie)

Neem de oprit E314 in Zolder richting Leuven > E314 > Klaverblad Lummen > E313 richting Hasselt > afrit 27 Hasselt-West (Carrefour). Je kan daar naar rechts (Stokrooie) of naar links (Hasselt). 

ALTERNATIEF

Je kan afhankelijk van de drukte op de E314 ook opteren voor een alternatieve route. Opgelet deze route is langer en niet voorzien van omleidingsborden. En gezien de werken daar (ja, in Zonhoven zijn er in dezelfde periode ook werken) dien je om te rijden via Zonhoven Centrum. In de praktijk is de omleiding wel gemakkelijk te vinden maar in tijdsduur is ze beduidend langer.

Alternatieve omleiding van Bolderberg naar Hasselt (langer en geen signalisatie)

St.Jobstraat > Zandstraat/Zwanenstraat/Wijvestraat > Einde straat aan station Zonhoven rechtsaf Halveweg > onmiddellijk na spoorweg linksaf Engstegenseweg (richting Centrum) > Aan rondpunt linksaf Zavelstraat > Colruyt > Ga linksaf N74 Kempische Steenweg > Hasselt

 

Alternatieve omleiding van Hasselt naar Bolderberg (langer en geen signalisatie)

Hasselt Kempische Steenweg (N74) volgen tot in Zonhoven (kruispunt Colruyt) > rechtsaf Zavelstraat > Rondpunt rechtsaf Engstegenseweg > Station Zonhoven > Rechtsaf over spoorweg > Tweede straat links Wijvestraat > Wijvestraat/Zwanestraat/Zandstraat > Bolderberg

Openbaar vervoer (De Lijn)

Er is een omleiding voorzien voorzien voor de busdiensten tussen 17 juni en 15 juli 2019

• Route 35c (Diest - Tessenderlo)

Rijdt niet tijdens de vakantie. In de twee weken buiten de vakantie wordt de route ingekort tot Stokrooie.

• Route 51 (Hasselt - Heusden)

Omleiding via N74 (Kempische Steenweg) > N72 > Zandstraat > N729

Fietsers en voetgangers

Fietsers en voetgangers kunnen de brug in Stokrooie BLIJVEN gebruiken. 
Lees hiervoor het artikel "Goed nieuws voor fietsers en voetgangers" hierna op deze pagina. 

 

Jaagpad blijft open
Voor fietsers die het jaagpad volgen is er momenteel geen omleiding. Het jaagpad wordt wél onderbroken en komt er een omleiding vanaf 19 augustus tot einde november 2019. Dit tijdens de periode van de afbraakwerken aan de oude brug.  

 

 

Comments: 0

Goed nieuws voor fietsers en voetgangers

Er is (een beetje) goed nieuws voor de fietsers en voetgangers in Stokrooie. Voor hen werd een alternatieve route uitgestippeld zodat ze tijdens de onderbreking van de Stokrooieweg TOCH nog over het Albertkanaal in Stokrooie kunnen.

Door de onderbreking van de brug in Stokrooie is er vier weken (van 17 juni t/m 15 juli) geen dwarsend verkeer over het Albertkanaal mogelijk (streefdata). Om deze onderbreking op te vangen, zijn er omleidingen uitgewerkt voor de verschillende vervoersmiddelen.

 

De Vlaamse Waterweg heeft samen met de aannemer voor de fietsers en voetgangers een nieuwe alternatieve omleiding uitgewerkt zodat de zwakke weggebruikers geen lange omleiding van 6 km via de Overdemerstraat en de kanaalbrug in Kuringen dienen te volgen.

 

Enkel voor fietsers en voetgangers

Tijdens de wegafsluiting wordt de Stokrooieweg op twee plaatsen onderbroken. Kant Stokrooie vanaf het begin oprit van de brug, kant Bolderberg vanaf de bocht aan de Massinweg.

Alternatieve omleiding
Fietsers of voetgangers kunnen volgende alternatieve omleiding volgen:

- Na het rondpunt (Vandevijvere) ga je schuin links de Coenestraat in. 
- Einde Coenestraat door fietsweg naar de Berkerwinningstraat

- Oprit naar oude brug nemen (fietspad) 

- Oude brug oversteken

- Aan de overkant de helling naar beneden (voetpad / fietsers afstappen)

- Je komt nu aan het kruispunt met de Schotelstraat

- Schotelstraat naar rechts en je komt terug op de Stokrooieweg 

 

Dit reduceert de omleiding met maar liefst 6 km. Fietsers moeten wel afstappen ter hoogte van de steile verbinding tussen de Stokrooieweg en de Kuilbergstraat (helling brug).

 

Het is inderdaad niet ideaal, en je moet als je naar de andere kant van het kanaal wil telkens klimmen en afdalen, maar zo bespaar je toch wél de lange omleiding van 6 km via Kuringen. 

 

Voor de inwoners uit Stokrooie die wonen aan de "overzijde van het kanaal" of inwoners van Bolderberg is dit alvast goed nieuws. 

 

Tekst: Marc Deferme

Info: De Vlaamse Waterweg

UPDATE: Stokrooieweg twee weken eerder klaar !

De termijn voor de geplande wegwerken ivm de aansluitiing aan de kanaalbrug wordt minder lang. De oranje signalisatieborden aan de Stokrooieweg werden vorige vrijdag 24 mei aangepast.

 

De Stokrooieweg zal afgesloten zijn van 17 juni tot midden juli (en niet langer tot einde juli)

Berkerwinningsstraat en Albertkanaalstraat afgesloten

De Berkerwinningsstraat en de Albertkanaalstraat worden afgesloten voor alle verkeer tussen maandag 27 mei tot woensdag 29 mei en dit wegens asfalteringswerkzaamheden. Een omleiding wordt voorzien. 

Stokrooieweg wordt t.h.v. kanaalbrug afgesloten vanaf 17 juni

Vanaf 17 juni tot 31 einde juli (1,5 maand) wordt de Stokrooieweg ter hoogte van de kanaalbrug volledig afgesloten voor alle verkeer. Dan starten wegwerkzaamheden om de Stokrooieweg te laten aansluiten op de nieuwe kanaalbrug. De oude brug wordt in augustus afgebroken. 


Dit zorgt uiteraard voor de nodige verkeersproblemen daar je gedurende deze periode NIET langer over het kanaal in Stokrooie kan, niet via de oude brug en ook nog niet via de nieuwe brug. Dit zowel voor het auto- en vrachtvervoer, maar ook voor fietsers.


Een omleiding wordt voorzien. Voor auto's en vrachtvervoer wordt een omleiding voorzien via de E314, dan via het klaverblad in Lummen en zo via de E313 naar Hasselt. 


Bijkomend probleem is wel dat op de E314 vanaf 20 mei de derde fase start voor het verbreden van de autostrade start. De op- en afrit 'Circuit Zolder' richting Nederland zijn dan volledig afgesloten.

 

Van een 'perfecte timing' tussen de beide werken gesproken... 

Tekst: Marc Deferme

Foto: bolderberg.be

 

Nieuwe brug Stokrooie open voor publiek op zondag 19 mei

Op zondag 19 mei is het zover: van 10 u. tot 17 u. wordt de werf van de nieuwe brug over het Albertkanaal in Stokrooie (Hasselt) opengesteld voor het publiek tijdens Open Wervendag. Kom langs en ontdek hoe er gewerkt wordt aan de toekomst van de binnenvaart!

 

Water- en wegtaxi
Voor de gelegenheid wordt het montageterrein aan de Albertkanaalstraat als parking gebruikt. Van hieruit kan je met een water- en wegtaxi naar het landhoofd om via de Berkerwinningstraat de werfzone én de nieuwe hogere brug te bezoeken.

 

Geschenkje

De moeite waard, want elke bezoeker krijgt ook vanwege de Vlaamse Waterweg een leuk aandenken mee naar huis! (Zolang de voorraad strekt)

Info en foto: De Vlaamse Waterweg

Stokrooie massaal aanwezig voor 'zijn' nieuwe brug

Onder geweldige belangstelling werd op woensdag 1 mei de nieuwe kanaalbrug van Stokrooie ingevaren. Nooit eerder waren er zoveel inwoners van Stokrooie zo vroeg aan het kanaal te zien. En dat nog wel op een vrije dag. Maar het was dan ook een belangrijke dag, een feestdag voor Stokrooie. Voor de Stokrooienaren was het 'hun' nieuwe kanaalbrug die werd ingevaren en dat spektakel wou niemand missen. Een nieuwe brug in Stokrooie, dat  maak je maar één keer in je leven mee...

 

Al vanaf 7 uur 's ochtends stond een grote groep kijklustigen opgesteld aan de overkant van het kanaal om ter hoogte van het montageterrein aan de Albertkanaalstraat het vertrek mee te maken. Het oprijden naar de grote ponton was al eerder gedurende de nacht gebeurd. Toen eenmaal het ponton met de brug begon met varen groeide ook het aantal toeschouwers spectaculair. Langs beide zijden van de oevers en ook op de bestaande brug keken verschillende honderden, wellicht een duizendtal naar het op de plaats varen van de brug. 

 

De inwoners van Stokrooie vonden het een mooie brug. Iets om fier op te zijn. Ze oogt erg mooi en robuust en met de slanke profielen zeer modern. Uiteraard torent de boogcontructie er bovenuit en is de brug plots veel hoger in vergelijking met de bestaande brug. Maar ze mag er zeker zijn. Voor de ingebruikname wordt de brug trouwens nog geschilderd, verdwijnen de bruine lasplekken en wordt ze van ingebouwde LED-verlichting voorzien. 


Spectaculair tot op de millimeter
De brug die 1.100 ton staal bevat is 123 meter lang en werd tot voor de brughoofden gevaren, daar werd de brug gedraaid zodat ze in de juiste richting kwam en vervolgens werd heel precies en zeer langzaam de brug ingepast en op de juiste plaats gelegd.

De constructie op het ponton waarop de brug lag kon heel langzaam hydraulisch worden gedraaid zodat precisiewerk mogelijk werd. Aan beide kanten van de brughoofden gaf een monteur via portofoon voortdurend informatie door aan het commandocenter op het ponton zodat de brughoofden zelf niet werden geraakt. 

 

Iedereen die aanwezig was zal het kunnen getuigen. Het ging echt om precisiewerk, werkelijk tot op de millimeter nauwkeurig. Een echt huzarenstuk en een werk waar iedereen die hieraan heeft meegewerkt, terecht fier op mag zijn. 

Iets na de middag lag de brug op haar definitieve plek, parallel aan de bestaande brug. De stalen brug zelf weegt 1.100 ton, hierop komt nog eens 1.000 ton aan wegbedekking in beton zodat de brug 2.100 ton zal wegen. Dat is 2.100.000 kg ! Ze zal niet wegwaaien... 

Verdere planning
Vanaf midden juni zal de Stokrooieweg tussen Stokrooie en Bolderberg een viertal weken onderbroken worden voor de aanpassings- en aansluitwerken van de nieuwe brug met de bestaande weg. Midden juli 2019 zal de nieuwe kanaalbrug in gebruik worden genomen voor alle verkeer. En in augustus wordt dan de bestaande brug afgebroken. 

 

Het montageterrein aan de Albertkanaalstraat blijft behouden. Hier zal ook de nieuwe kanaalbrug van Kuringen worden gemonteerd.

Tekst: Marc Deferme

Fotoreportage invaren brug Stokrooie

Hieronder een fotoreportage van het invaren van de brug en het minutieus op zijn plaats leggen. Het begon om 7.30 uur in de ochtend... 

 

Foto's: Erik Van den Abbeele / Marc Deferme

Foto's: Erik Van den Abbeele / Marc Deferme

Bevestigd: 1 mei is de nieuwe datum invaren brug

Dinsdag 30/04/19
Het invaren van de kanaalbrug zal woensdag 1 mei gebeuren. Dinsdagavond en -nacht wordt de brug van het montageterrein op het ponton gereden.

 

Woensdagochtend omstreeks 7.30 uur vaart het ponton met de brug richting nieuwe locatie. Daar aangekomen wordt het ponton gedraaid en de brug over de nieuwe landhoofden getild.

 

Info: De Vlaamse Waterweg 

Nieuwe invaardatum kanaalbrug waarschijnlijk 1 mei

Maandag 29/04/19
De invaaroperatie die zondag 28 april gepland stond is uitgesteld naar een latere datum. De nieuwe brug is niet beschadigd en ook de oever is niet in gevaar. De Watergroep heeft de waterleiding momenteel afgesloten. Er wordt gestreefd om de brug aanstaande woensdag 1 mei in te varen, maar verdere details worden nog uitgewerkt...

 

De reden voor de datum van 1 mei is dat op die dag - wegens een feestdag - geen scheepvaart is op het Albertkanaal. 

 

Info: De Vlaamse Waterweg

Reportage TV-Limburg 28/04/19

Transport brug Stokrooie gaat voorlopig NIET door

Zondag 28/04/19 - 10.00 uur.
Het vervoer en de plaatsing van de nieuwe brug over het Albertkanaal gaat voorlopig NIET door. Bij het klaarzetten van de brug voor het transport met de ponton is bij het oversteken van de Albertkanalstraat een transportleiding van het water geraakt. 

 

Het terrein stond dan ook in een minimum van tijd helemaal bank. De brug is meteen in veiligheid gebracht en heeft geen schade opgelopen. De mensen van De Watergroep zijn meteen ter plaatse gekomen om het lek te dichten.
Het vervoer van de brug wordt wellicht verder in de week ingepland.
Waarschijnlijk wordt dat woensdag 1 mei. 

Info: De Vlaamse Waterweg

Foto: HBVL

Kanaalbrug Stokrooie verhuist zondag

Zondag 28 april wordt de nieuwe, hogere brug over het Albertkanaal in Stokrooie naar haar definitieve bestemming gevaren. Dat gebeurt op een ponton waar de brug vanaf zaterdagavond en ook tijdens de nacht wordt opgeschoven. Wie wil komen kijken, kan de werken volgen aan de overzijde van het kanaal.

 

Zaterdagavond en ook gedurende de nacht wordt de brug van het montageterrein aan de Albertkanaalstraat op een ponton gereden dat op het Albertkanaal ligt. Op zondagmorgen vaart dat ponton dan vanaf 7.30 uur naar de nieuwe locatie, vlak naast de bestaande brug. Zodra de bestemming bereikt is wordt dan gedraaid, zodat de brug dwars over het Albertkanaal komt te liggen. Dan wordt ze over de tijdelijke landhoofden getild en meteen op de juiste plaats geïnstalleerd. De nieuwe brug heeft een overspanning van 123 meter en weegt ongeveer 1.000 ton staal. Daarna komt er nog eens 1.200 kg beton bovenop. Als alles volgens planning kan verlopen zal de nieuwe bruig in juli 2019 openen voor alle verkeer. De oude brug wordt dan in augustus afgebroken. 

 

Verloop werken

- Zaterdagavond en nacht: brug wordt van de montageplaats Albertkanaalstraat opgeschoven op drijvend ponton.

- Zondagmorgen vanaf 7.30 uur: ponton met brug vaart naar bestemming, draait 90° en dan  wordt gevaarte opgetild en op de plaats gelegd.  

Toeschouwers

Het wordt nogal spectaculair. Wie zaterdag en vooral zondag een goed zicht wil hebben op de werken, kan dat in een veilige voorziene zone aan de overkant van het kanaal, ter hoogte van de Goorstraat. Je bereikt de zone via de Massinweg per fiets of wandelend langs het jaagpad. (zie foto hieronder voor de exacte locatie)

 

Tekst en foto: Marc Deferme

Foto: Vlaamse Waterweg
Foto: Vlaamse Waterweg

Invaren van nieuwe kanaalbrug uitgesteld tot 28 april

Momenteel werken we volop aan de nieuwe brug op het montageterrein naast de Albertkanaalstraat.

 

Op zondag 28 april 2019 wordt deze nieuwe brug ingevaren naar zijn definitieve locatie. Voor dit kan worden gedaan moeten er nog een aantal voorbereidende werken plaatsvinden. Om deze werken uit te kunnen voeren, zal de Albertkanaalstraat  worden onderbroken tijdens de week van 22/04 tot 28/04. Tijdens deze periode vinden alle werkzaamheden plaats die het mogelijk moeten maken om de volledige stalen brug te verplaatsen van het montageterrein naar een ponton op het Albertkanaal.


=> Tijdens deze werken hebben enkel fietsers nog doorgang. Voor gemotoriseerd verkeer wordt een omleiding voorzien via de N729 en de N2.

 

Voor het invaren van de nieuwe brug was eerst als streefdatum 14 april opgegeven. Doch door de weersomstandigheden begin maart (felle rukwinden en storm) zijn de werkzaamheden licht vertraagd.  

Info: Vlaamse Waterweg

Foto: Marc Deferme

Foto's bouwen van de (oude) brug in Stokrooie

Ik ontdekte nog een aantal zelf gemaakte foto's van de bouw van de huidige brug in de jaren 50-60. Foto's genomen vanaf de  woonplaats van mijn grootouders (Swennen-Celis), het huis vlakbij de brug. 

 

Ik herinner me ook dat een deel van de betonconstructie in het kanaal viel omdat een kraanarm het begaf !

Tekst en foto's: Willie Vos

Zondag 14 april wordt nieuwe brug in Stokrooie geplaatst

Er wordt druk gewerkt aan de nieuwe brug op het montageterrein naast de Albertkanaalstraat. Op zondag 14 april 2019 wordt deze nieuwe brug dan ingevaren naar zijn definitieve locatie.

 

Midden juli moet de brug klaar zijn voor gebruik door de weggebruikers. Tussen 11 en 17 maart zal de Albertkanaalstraat enkele keren kort (2-tal uur) worden onderbroken voor alle verkeer. Tijdens die korte periodes zullen een aantal boogdelen op het montageterrein verplaatst worden.  Hiervoor moet met gebruik maken van de Albertkanaalstraat. De signalisatie zal worden aangegeven met tekstkarren. De brug zal dan zijn karakteristieke 'boogbrug-vorm' krijgen.

 

In de week tussen 8 en 14 april, vlak voor de plaatsing, gaat de Albertkanaalstraat helemaal dicht voor alle gemotoriseerd verkeer. Tijdens deze periode vinden alle werkzaamheden plaats die het mogelijk moeten maken om de volledige stalen brug te verplaatsen van het montageterrein naar een ponton op het Albertkanaal, dat klaar ligt voor het invaren van de brug. Tijdens deze werken hebben enkel fietsers nog doorgang. Voor gemotoriseerd verkeer wordt een omleiding voorzien via de N729 en de N2. Op zondag 14 april wordt de brug dan ingevaren naar zijn definitieve locatie.

 

Spectaculair

Het zal best spectaculair worden en er worden heel wat kijklustigen en persbelangstelling verwacht op 14 april. Voor de inwoners van Stokrooie wordt het een unieke gebeurtenis. Een nieuwe brug in Stokrooie maak je maar één keer in je leven mee. En de zondag werd gekozen omwille dat op zondag er heel weinig scheepvaartverkeer is. 
 

Werkwijze
In het Albertkanaal komt ter hoogte van het montageterrein een speciaal drijvend ponton te liggen. Met behulp van zware kranen wordt de nieuwe brug op dit ponton getild en zo op 14 april gevaren naar zijn defintieve plaats, parallel aan de bestaande brug. Met een hydraulisch systeem kan de nieuwe brug dan vanaf het ponton worden opgetild zodat hij vastklikt op de betonnen constructies die nu reeds klaar gemaakt zijn naast de bestaande brug.

 

Ingebruikname
De definitieve ingebruikname wordt voorzien voor 15 juli 2019 (streefdatum). Op 11 augustus wordt de oude (bestaande) brug dan afgebroken. Vanaf midden juni tot 15 juli zal er géén verkeer mogelijk zijn op de N729 (Stokrooieweg) en dient men een omleiding te volgen om “het kanaal over te steken”. 

 

De nieuwe brug in Stokrooie heeft een totale overspanning van 123 meter en een nuttige breedte van 15,60 meter op haar smalste punt en bestaat uit ongeveer 1.000 ton staal. Daar komt nog eens 1.200 ton beton bij. Het totale gewicht van de brug komt zo op een 2.200 ton. 

Tekst en foto's: Marc Deferme
Info Vlaamse Waterweg

Artikel in het Belang van Limburg

 

Nieuwe brug wordt klaar gemaakt op het montageterrein aan de Albertkanaalstraat
Nieuwe brug wordt klaar gemaakt op het montageterrein aan de Albertkanaalstraat

Materiaal voor de nieuwe brug in Stokrooie aangekomen

Op donderdag 20 december zijn de brugdelen voor deze nieuwe boogbrug via het Albertkanaal aangekomen vanuit Italië in Stokrooie.

Deze brugdelen worden met twee grote kranen (gepositioneerd op het jaagpad en de Albertkanaalstraat) en een transportband overgeheveld van het ponton naar het montageterrein. Om deze operatie veilig te laten verlopen, moet de Albertkanaalstraat worden onderbroken van donderdag 20 december 2018 tot en met zaterdag 22 december.

 

Fietsers kunnen nog door via een tijdelijk aangelegd fietspad achter het montageterrein. Voor gemotoriseerd verkeer wordt een omleiding voorzien via de N729 en de N2.

Info: De Vlaamse Waterweg

 

Artikel in Het Belang van Limburg

Timing werken kanaalbrug Stokrooie en omleidingen

OVERZICHT

De brug in Stokrooie ligt op de Stokrooieweg (N729) en verbindt Stokrooie met Bolderberg. De aannemer bouwt de nieuwe brug naast de bestaande brug kant Kuringen (= rechteroever). Zo kan de fysische onderbreking van de Stokrooieweg beperkt blijven tot 4 weken en dit pas in de zomer van 2019 tijdens de aansluitingswerken op de nieuwe brug. De brug wordt geassembleerd op een montageterrein – naast de brug kant Bolderberg (rechteroever) - en wordt als ze klaar is ingevaren naar haar definitieve locatie.

 

Tijdens de werkzaamheden krijgt de Berkerwinningstraat ook een nieuw tracé waardoor ze enkele honderden meters verder van de brug op de Storkooieweg aansluit. Dit verhoogt de verkeersveiligheid.

 

De nieuwe brug wordt gebouwd volgens het principe van de 'generieke bruggen' die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd. De brug in Stokrooie heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden (en de Kuilbergstraat / Goorstraat).

 

DATA - MIJLPALEN

 Invaren nieuwe brug: 2 maart 2019 (streefdatum)

 Ingebruikname nieuwe brug: 15 juli 2019 (streefdatum)

 Sloop bestaande brug: 11 augustus 2019 (streefdatum)

 

TIMING

(1) De voorbereidende werkzaamheden voor het omleggen van de nutsleidingen zijn in oktober 2017 gestart. De activiteiten voor de bouw van de nieuwe brug en het verleggen van de Berkerwinningstraat starten op 20 maart 2018.

 

(2) De bestaande brug zal gedurende VIER weken volledig afgesloten zijn in de zomer van 2019. Meer bepaald van 17 juni 2019 tot en met 15 juli 2019. Dan zal alle verkeer over de brug onmogelijk zijn. Je kan in die periode dan niet van Stokrooie naar Bolderberg. Dit zowel voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers. Er worden omleidingen voorzien. 

 

 

Omleidingen

Gemotoriseerd verkeer

Een omleiding volgen tussen 17 juni 2019 en 15 juli 2019
Omleiding via Hasselt N2 > E313 > Klaverblad Lummen > E314 > afrit circuit Zolder

Openbaar vervoer (De Lijn)

Er is een omleiding voorzien voorzien voor de busdiensten tussen 17 juni en 15 juli 2019

• Route 35c (Diest - Tessenderlo)

Rijdt niet tijdens de vakantie. In de twee weken buiten de vakantie wordt de route ingekort tot Stokrooie.

• Route 51 (Hasselt - Heusden)

Omleiding via N74 > N72 > Zandstraat > N729

Fietsers

Fietsers die de (hoofdweg) Stokrooieweg volgen:  

Tijdens de onderbreking van de kanaalbrug tussen 17 juni en 15 juli 2019 moeten fietsers  een omleiding volgen via de Albertkanaalstraat (fietspad) om het Albertkanaal te dwarsen via brug 19 (brug van Kuringen) - Overdemerstraat om vervolgens via het jaagpad op rechteroever opnieuw terug te rijden en aansluiting te zoeken met de Stokrooieweg.

Fietsers die het jaagpad volgen:

Tijdens de bouwwerkzaamheden voor de brug worden de jaagpaden 2 maal onderbroken:

 Tussen 7 september 2018 en 4 oktober 2018 (*)

Tussen 6 augustus 2019 en 27 november 2019 (*)

 

EXTRA ONDERBREKINGOp rechteroever zijn de Goorstraat/Kuilbergstraat onderbroken voor autoverkeer vanaf 26 februari 2018 tot midden april 2018 (fietsers behouden doorgang). Tussen midden april 2018 en eind juni 2018 en tussen juni 2019 en eind augustus 2019 moeten ook fietsers een omleiding volgen.

 

De omleiding jaagpad kant Stokrooie (linkeroever) verloopt via de Sint-Amandusstraat > rotonde N729 > Kanaalstraat

De omleiding jaagpad kant Bolderberg (rechteroever) loopt via de Goorstraat > Massingweg > OVERSTEEK STOKROOIEWEG Schotelstraat

Opgelet: in beide omleidingen zitten twee gevaarlijke oversteken van de drukke Stokrooieweg. Wees hier uiterst VOORZICHTIG ondanks de beveiligende maatregelen voor deze oversteek.

 

 In de periode van 15 februari 2019 tot en met 12 april 2019 (*) wordt de doorgang op het westelijk deel van het jaagpad (kant Bolderberg) mogelijk met behulp van een veilige corridor. Deze corridor wordt gebouwd met behulp van verlichte fietscontainers.

 

(*) Dit zijn richtdatums. Deze kunnen nog wijzigen na uitwerken detailplanning van de werf. De uiteindelijke data communiceren we via deze website van zodra beschikbaar.

Info voor de Omwonenden (en plaatselijk verkeer)

Onderbreking kanaalbrug van 17 juni 2019 tot 15 juli 2019

• De omleiding vanuit Kuringen loopt via de Gebrandesrtaat > R71/singel > N2 > E313

 

Onderbreking Berkerwinningstraat

• ONDER DE BRUG - Op linkeroever is de Berkerwinningstraat onder de brug al onderbroken sedert 30/10/2017. De fietsers kunnen momenteel ter hoogte van de werkzaamheden passeren via een bypass. Dit blijft zo tot juni 2019. Tussen juni 2019 en eind augustus 2019 zal de Berkerwinningstraat onder de brug onderbroken worden voor alle verkeer.

• De Berkerwinningstraat is onderbroken van 20 maart 2018 tot 13 juni 2018 en van 17 juni 2019 tot 15 juli 2019 (*).

 Bedrijven en omwonenden blijven bereikbaar vanuit Stokrooie centrum via de Sint-Amandusstraat en de Albertkanaalstraat.

 Wegrijden kan via de Albertkanaalstraat en de Overdemerstraat.

 

Lokaal zwaar verkeer (zoals Van Helmont - Gedimat & Baldewijns)

 Éénrichtingsverkeer in Sint-Amandusstraat (vanuit rotonde N729 > Albertkanaalstraat)

 Vrachtwagens die de bedrijven verlaten rijden verplicht richting Albertkanaalstraat > Gebrandestraat > R71 > N2

 

(*) Dit zijn richtdatums. Deze kunnen nog wijzigen na uitwerken detailplanning van de werf. De uiteindelijke data communiceren we via deze website van zodra beschikbaar.

 

 

Tekst: Marc Deferme
Bron: De Vlaamse Waterweg nv

 

Grote opkomst informarkt ivm werken kanaalbrug Stokrooie

Woendagavond 7 februari werd er van 17 tot 20 uur  een informariemarkt georganiseerd in het Ontmoetingscentrum van Stokrooie. De Stad Hasselt en de Vlaamse Waterweg nv waren aanwezig en gaven samen met de aannemers van de werken uitgebreide toelichting. Er konden uitgebreid vragen worden gesteld aan de specialisten.

Tekst en foto's: Marc Deferme

Infomarkt op 7 februari ivm bouw nieuwe brug Stokrooie

Eind vorig jaar werden rondom de kanaalbrug in Stokrooie een aantal nutsleidingen verplaatst. Dit als voorbereiding op de bouw van een nieuwe verhoogde brug. In maart zet De Vlaamse Waterweg nv haar voorbereidende werkzaamheden verder om eind mei effectief van start te gaan met de bouw van de nieuwe brug. 

Op woensdag 7 februari 2018 tussen 17 en 20 uur organiseert De Vlaamse Waterweg nv in samenwerking met de Stad Hasselt een infomarkt. Dit gaat door in het Ontmoetingscentrum Stokrode, Sint-Amandusstraat in Stokrooie). Doorlopend tussen 17 en 20 uur kan je een aantal infopanelen over de werkzaamheden bekijken en vragen stellen aan vertegenwoordigers van de Vlaamse Waterweg nv en de Stad Hasselt.

Wel degelijk een NIEUWE kanaalbrug

Er heerst bij sommigen blijkbaar nog het misverstand dat de noodbrug in Lummen (E314) naar Stokrooie zal verplaatst worden zodra de werkzaamheden in Lummen klaar zijn. Dit is dus NIET waar.

In Stokrooie komt wel degelijk een volledig nieuwe brug. Deze zal er qua look wel hetzelfde uitzien als in Lummen. De noodbrug in Lummen zal later worden ingezet tijdens werkzaamheden aan andere brugverhogingen over het Albertkanaal. 

Jaagpad kanaalbrug Stokrooie terug open (11-11-2017 )

Goed nieuws voor fietsers en wandelaars: het jaagpad ter hoogte van de kanaalbrug in Stokrooie is terug open gesteld voor fietsers en wandelaars. De voorbije weken was de doorgang afgesloten wegens werkzaamheden van nutsmaatschappijen.

Een omleiding waarbij de drukke Stokrooieweg moest worden overgestoken was toen noodzakelijk. Maar voor vele pendelaars die kiezen om met de fiets naar school of werk te gaan was dit een 10 minuten extra omweg en het oversteken in de bocht van de Stokrooieweg 's morgens en 's avonds - in het donker - zéér onveilig.  

De werkzaamheden van het nutsbedrijf zijn nu afgelopen en alle signalisatie en afsluitingen werd verwijderd. Voorlopig is het jaagpad (Fietssnelweg) terug open. 

Tekst: Marc Deferme

"Via T Albert" bouwt brug over Albertkanaal in Stokrooie

De nieuwe kanaalbrug in Stokrooie wordt gebouwd door de vennootschap "Via T Albert", een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap die bestaat uit Franki Construct nv, Kumpen nv, Aswebo nv - alle behorende tot de Willemen Groep - en nv Hye.De Vlaamse Waterweg nv en de nv Via T Albert ondertekenden zopas het contract voor de publiek-private samenwerkingsovereenkomst voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het dertigjarige onderhoud van zeven bruggen over het Albertkanaal.

 

Het gaat om de bruggen in Eigenbilzen, Zutendaal, Stokrooie, Kwaadmechelen Zwartenhoek, Eindhout, Geel-Stelen en Herentals-Lier. De herbouw is nodig om de vrije doorvaarthoogte op het Albertkanaal te verhogen tot minimum 9,10 m. De voorbereidende werkzaamheden beginnen vrijwel allemaal deze maand. Het einde van deze projectfase is voorzien voor mei 2020. 

 

De hogere doorvaarthoogte op het kanaal verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart. Het wegwerken van de beperkingen die worden veroorzaakt  door de oudere en te lage bruggen is van groot belang, gelet op de prognoses. “Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Nóg meer extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Daarom investeren we stevig in alternatieven zoals onze waterwegen. Door de bruggen over het Albertkanaal te verhogen bieden we ondernemers een aantrekkelijk alternatief voor het vrachtwagentransport”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.

 

“Vandaag beschikken reeds 31 bruggen over een verhoogde doorvaart en zijn een aantal projecten in uitvoering. Met deze nieuwe projectfase zitten we op schema. Bij de uitvoering van de pps-opdracht wordt De Vlaamse Waterweg nv bijgestaan door De Werkvennootschap nv, die in de uitvoering van de procedure op haar beurt werd bijgestaan door PMV”, aldus ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.

 

De zeven nieuwe bruggen worden stalen boogbruggen van eenzelfde type waardoor de ontwerpkosten worden beperkt en de uitvoering van de verschillende projecten wordt versneld. De huidige beperking in doorvaarthoogte en breedte onder de bruggen vormt een flessenhals voor de binnenscheepvaart op het Albertkanaal. De verhoging van de bruggen tot een vrije doorvaarthoogte van 9,10 m maakt het mogelijk om binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot te laten varen. Dankzij de ingreep krijgt bovendien ook Short Sea Shipping op het Albertkanaal betere kansen.


Bron: De Bouwkroniek 08/10/2017
Foto: De Bouwkroniek

Foto: De Bouwkroniek
Foto: De Bouwkroniek

Details nieuwe brug Stokrooie - UPDATE (Okt 2017)

STOKROOIE - De werkzaamheden voor de nieuwe kanaalbrug in Stokrooie zijn gestart. Hierbij een actueel overzicht, details van de werkzaamheden en een planning van de werken.

Bekijk het kaartje, hierop zijn de verschillende locaties aangegeven (van A tot D). Dit maakt het mogelijk om in de tekst te refereren naar de locatie op het kaartje.

Een grotere versie kan ook worden gedownload als PDF-bestand - klik op de illustratie of gebruik de download link (opgelet, kan even duren om te openen)

Detailplan brug Stokrooie - 2017
Groot bestand, duurt even om te openen
© De Vlaamse Waterweg nv
Plan fPY2IJ-wbk-bb1092-20-f002.pdf
Adobe Acrobat Document 20.1 MB

Details van de werken

Wat houden de werken in?

Aan de kant van Bolderberg (D) werd eind september begonnen met bomen te verwijderen om straks de Stokrooieweg (N729) te kunnen verleggen. De nieuwe metalen boogbrug wordt immers langs de huidige brug gelegd (stroomopwaarts – kant Kuringen). Op het kaartje is ook de huidige brug indicatief aangegeven. Zo zie je duidelijk dat de as van de Stokrooieweg ook heraangelegd moet worden zodat de weg straks recht kan aansluiten naar de nieuwe brug. 

 

De brug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug aan beide zijden ruimte wordt gelaten voor jaagpaden (en voor de verbinding tussen Kuilbergstraat en Goorstraat (C).

 

Bij de heraanleg van de Stokrooieweg wordt het bestaande systeem van 2 rijstroken behouden. Naast de rijweg komen er vrijliggende eenrichtingsfietspaden. Op de linkeroever (B) wordt de bestaande as van de Berkerwinningstraat een honderd meter opgeschoven richting Kermt waar de Berkerwinningstraat met een acceptabele helling wordt aangesloten op de Stokrooieweg. Ook komt er op de Stokrooieweg - voor het verkeer vanuit Bolderberg - een linksafslagstrook naar de Berkerwinnigstraat. 

 

De Berkerwinningstraat (B) krijgt verhoogde aanliggende enkelrichtingsfietspaden. Ten westen van de Stokrooieweg (A) wordt een dubbelrichting fietstoerit voorzien tussen het jaagpad en Stokrooieweg. Aan het kruispunt van de Stokrooieweg met de Berkerwinningstraat komt er een beveiligde oversteekplaats voor fietsers (een middengeleider). 

Aan beide zijden van de brug (A en B) worden bovendien trappen met een fietsgoot voorzien die de fietspaden langs de Stokrooieweg verbinden met het jaagpad.

 

Op de rechteroever - kant Bolderberg (C en D) - worden de Goorstraat en de Kuilbergstraat over een beperkte lengte heraangelegd en aan beide zijden van de brug door middel van een T-aansluiting aangesloten op het jaagpad. Voor de aansluiting met het jaagpad wordt in beide straten een plateauconstructie aangebracht. 

 

Aan elke zijde van de Stokrooieweg kant Bolderberg (C en D) komt er een dubbelrichting fietstoerit én een trap met fietsgoot tussen het jaagpad en de Stokrooieweg. Aan de bushalten op de aanloophelling van de Stokrooieweg komen er schuilhuisjes.

 

Hoe zit het met de planning en fasering van de werken?

De voorbereidende werken zijn gestart in september 2017. In deze fase worden vooral kabels en leidingen verplaatst door de nutsmaatschappijen. Deze werken hebben een beperkte impact doordat de jaagpaden slechts tijdelijk en gedeeltelijk zullen worden onderbroken.

 

In het voorjaar van 2018 starten de grootschalige werken voor de nieuwe brug. Tijdens de werkzaamheden blijft de verbinding over de Stokrooieweg beschikbaar over de bestaande brug, de nieuwe brug wordt er immers naast gebouwd. Beperkte hinder voor het verkeer door de werkzaamheden valt echter niet uit te sluiten.

 

Tijdens het aansluiten van de nieuwe infrastructuur op de bestaande infrastructuur wordt de verbinding voor het verkeer over de Stokrooieweg voor een beperkte periode onderbroken en omgeleid (voorzien in de zomer van 2019).

 

Van zodra de effectieve startdatum gekend is, volgt er een meer gerichte communicatie met betrekking tot de timing, fasering en omleidingen.

 

Hoe wordt de 'minder hinder' aangepakt?

Hinder bij werken is niet te vermijden, maar zal beperkt worden. De Vlaamse Waterweg nv is zich bewust van de impact die de werken op het verkeer zullen hebben. Er wordt bij dit project dan ook belangrijke aandacht besteed aan minder hinder. 

 

- Zoveel mogelijk aanvoer en afvoer van materiaal (afbraakpuin, grond) via binnenschip.

- Groot wegtransport buiten de spitsuren.

- Goede organisatie omleidingen 

- Fietsomleidingen van kern naar kern.

- Tijdelijke verhardingen in asfalt of cementgestabiliseerde steenslag indien nodig.

- Doorgang langs montageterreinen, voornamelijk jaagpad, blijft gegarandeerd.

Tekst: Marc Deferme 
Bron & grafiek: De Vlaamse Waterweg nv 

 

Write a comment

Comments: 4
  • #1

    Veltjen (Thursday, 05 October 2017 19:52)

    Pdf detailplan werkt niet

  • #2

    Webmaster (Saturday, 07 October 2017 20:51)

    Pdf werkt wėl maar het bestand wordt gedownload naar je computer en moet je manueel openen...

  • #3

    Dexter (Saturday, 04 November 2017 12:04)

    Beter wat buitenlanders als slaven gebruiken dan gaat het op enkele maanden

  • #4

    Hendrix (Friday, 06 July 2018 15:24)

    Heb woensdagavond met de fiets een ernstige val gemaakt op dat ellendig stukje aangelegde kiezel tussen Schotelstraat/Kuilbergstraat en jaagpad. Zeker met dit droge weer is het daar uiterst gevaarlijk met de fiets.
    Het is een SCHANDE dat de aannemer zo'n valkuil voor fietsers aanlegt en dat op de F5, een zogenaamde fietssnelweg. Gezien de lichamelijke schade ga ik een klacht indienen tegen de Vlaamse Waterweg het aannemersconsortium.

Voorbeeld generieke brug Stokrooie - © Ontwerp: Ney & Partners, copyright foto: J.L. De ru -photodaylight
Voorbeeld generieke brug Stokrooie - © Ontwerp: Ney & Partners, copyright foto: J.L. De ru -photodaylight

Actuele stand van zaken nieuwe kanaalbrug Stokrooie

STOKROOIE - 26/03/2017

Stand van zaken

Zoals eerder aangekondigd komt er in Stokrooie een nieuwe brug over het Albertkanaal. De huidige beperking in doorvaarthoogte van de bestaande bruggen vormt immers een beperking voor de binnenscheepvaart op het Albertkanaal dat beheerd wordt door De Vlaamse Waterweg nv (vroeger nv De Scheepvaart). Vooral het containervervoer kende de voorbije jaren een serieuze opgang. Daarom is een verhoging van alle bruggen over het Albertkanaal noodzakelijk waarbij dan een vrije doorvaarthoogte van 9,10 meter mogelijk wordt.

"In Stokrooie komt een nieuwe metalen boogbrug" zegt ingenieur Tom Ory, afdelingshoofd Waterbouwkunde van De Vlaamse Waterweg nv in een gesprek met de website Stokrooie. "Het wordt geen tijdelijke noodbrug zoals in Zolder maar een definitieve nieuwe brug. Deze komt langs de huidige brug aan de kant van Kuringen. De brug wordt gebouwd volgens het principe van de generieke bruggen zoals ze op diverse locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden."

De N729 (Stokrooieweg) wordt vervolgens heraangelegd naar de nieuwe brug. Op de linkeroever (kant Stokrooie kerk) wordt de bestaande as van de Berkerwinningstraat een 100-tal meter opgeschoven (richting rondpunt) zodat de Berkerwinningstraat beter kan aansluiten op de Stokrooieweg. De huidige brug in Stokrooie wordt daarna afgebroken.

Verwachte timing werkzaamheden
Momenteel is De Vlaamse Waterweg nv bezig met de aanbestedingsprocedure voor het toekennen van een aannemer. De brug van Stokrooie maakt immers deel uit van 7 kanaalbruggen die in één totaalpakket worden aanbesteed. Het wordt dus eenzelfde aannemer die alle 7 bruggen gaat bouwen. Door middel van deze aanpak wordt de efficiëntie en het rendement van dit project gevoelig vergroot.

"Nu al een exacte timing opgeven voor de werkzaamheden is moeilijk" zegt Tom Ory, "het is immers aan de aannemer om ook een prognose van de timing voor de werkzaamheden in te dienen met zijn prijsofferte. Samen met deze opgave maakt de vermoedelijke hinder voor het afsluiten van wegen en jaagpaden deel uit van de onderhandelingsprocedure en de toewijzing van de opdracht. Wel zal worden aangedrongen dat het tijdelijk afsluiten van wegen en het jaagpad - dat veelvuldig wordt gebruikt door fietsers en wandelaars - tot een minimum wordt beperkt. In september zal men vermoedelijk klaar zijn met de administratie en aanstelling aannemer zodat de voorbereidende werkzaamheden in het najaar van 2017 kunnen starten. Wanneer de brug er effectief zal liggen zal gecommuniceerd worden bij de aanstelling van de aannemer (ten laatste september 2017)".

De werkwijze voor het monteren van de brug is ook afhankelijk van de gekozen aannemer, en houdt rekening met de voorschriften opgenomen in de stedenbouwkundige vergunning.

Zo gaat de brug eruit zien
De nieuwe boogbrug bestaat uit een dubbele rijbaan voor het autoverkeer, heeft een nuttige breedte van 15,60 meter en aan beide zijden een fietspad dat van de rijbaan wordt gescheiden door een betonnen afsluiting. Zowel voor fietsers als voetgangers wordt het veel veiliger om de brug te gebruiken. Ook zullen er voor voetgangers en fietsers aan beide zijden van de brug voorzieningen zijn waarlangs op- of afdalen naar het jaagpad mogelijk blijft. Deze paden zullen minder steil zijn als bij de huidige brug en dus gemakkelijker in gebruik. Verder wordt de nieuwe brug voorzien van geïntegreerde LED-verlichting. Dit is niet enkel ecologisch en milieuvriendelijk maar ook voor de veiligheid een goede zaak.

Infomoment
Voordat effectief met de werken wordt gestart zal er voor de inwoners van Stokrooie nog een infomoment georganiseerd worden. Hierbij zullen de Stad Hasselt en De Vlaamse Waterweg nv de plannen gedetailleerd toelichten.

Tekst: Marc Deferme
Foto: Ontwerp: Ney & Partners, copyright foto: J.L. De ru -photodaylight

Voorbeeld generieke brug Stokrooie - © Ontwerp: Ney & Partners, copyright foto: J.L. De ru -photodaylight
Voorbeeld generieke brug Stokrooie - © Ontwerp: Ney & Partners, copyright foto: J.L. De ru -photodaylight

De foto geeft een heel goed beeld hoe de nieuwe brug in Stokrooie er zal komen uitzien. Een rijbaan met aan beiden zijden een fietspad, gescheiden van de rijbaan door een betonnen afsluiting.

Jouw reactie:

Toelichting plannen op dinsdag 15 december 2015

Tijdens het openbaar onderzoek, dat midden december start en 30 dagen loopt, kan men de plannen inkijken bij de dienst Ruimtelijke Ordening van de Stad Hasselt (Dr. Willemstraat).


Ook organiseren nv De Scheepvaart en de Stad Hasselt een infomoment. Dit vindt plaats op dinsdag 15 december om 18 uur in het Ontmoetingscentrum van Stokrooie.


Tijdens het infomoment worden de plannen toegelicht. De timing en het verloop van de werken worden pas bepaald als het project een bouwvergunning heeft en een aannemer is aangeduid. Dan vindt er opnieuw een infomoment plaats. Bedoeling is om de brug te vervangen in 2017.

Info: nv De Scheepvaart en Stad Hasselt

Verhoging brug Stokrooie (werken voorzien in 2017)

Momenteel loopt de bouwaanvraag voor het verhogen van de brug over het Albertkanaal ter hoogte van de N729 (Stokrooieweg) in Stokrooie.

Wat houden de werken in?
De nieuwe metalen boogbrug wordt langs (stroomopwaarts – ten Oosten richting Kuringen) de huidige brug gebouwd. Deze brug wordt gebouwd volgens het principe van de ‘generieke bruggen’ die op verschillende locaties langs het Albertkanaal gebruikt worden. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.

De brug heeft een totale overspanning van 123 m en een nuttige breedte van 15,60 m op het smalste punt. De brug overspant naast het Albertkanaal (met een breedte van 86 m) ook de oeverstroken waardoor onder de brug ruimte wordt gelaten voor jaagpaden (en de Kuilbergstraat / Goorstraat).

De N729 (Stokrooieweg) wordt vervolgens heraangelegd naar de nieuwe inplanting van de brug. Hierbij wordt het huidige 2x1 rijstrokenprofiel behouden. Naast de rijweg komen er vrijliggende eenrichtingsfietspaden.
Op de linkeroever (kant Stokrooie) wordt de bestaande as van de Berkerwinningstraat opgeschoven in zuidelijke richting zodat de straat met een acceptabele helling kan worden aangesloten op de N729 (Stokrooieweg). Op de N729 (Stokrooieweg) wordt een linksafslagstrook naar de Berkerwinnigstraat voorzien. De Berkerwinningstraat krijgt verhoogde aanliggende enkelrichtingsfietspaden. Hierlangs wordt de fietsverbinding tussen de N729 (Stokrooieweg) en het jaagpad aan de oostzijde van de N729 (Stokrooieweg) gerealiseerd.

Ten westen van de N729 (Stokrooieweg) wordt een dubbelrichting fietstoerit voorzien tussen het jaagpad en de N729 (Stokrooieweg). Ten zuiden van het kruispunt N729 (Stokrooieweg) met de Berkerwinningstraat komt er een beveiligde oversteekplaats voor fietsers (een middengeleider). Aan beide zijden van de brug komt er een trap met een fietsgoot die de fietspaden langs de N729 (Stokrooieweg) verbindt met de jaagpaden.


Op de rechteroever (kant Bolderberg) worden de Goorstraat en de Kuilbergstraat over een beperkte lengte heraangelegd en aan beide zijden van de brug door middel van een T-aansluiting aangesloten op het jaagpad met een plateauconstructie. Op het jaagpad wordt gemengd verkeer voorzien tussen de aansluiting van de Kuilbergstraat en de aansluiting van de Goorstraat. Aan elke zijde van de N729 (Stokrooieweg) komt er een dubbelrichting fietstoerit en een trap met fietsgoot tussen het jaagpad en de N729 (Stokrooieweg).


Aan de bushalten op de aanloophelling van de N729 (Stokrooieweg) komen schuilhuisjes. Ten zuiden van de bushalten  wordt een voetgangersoversteek voorzien.

Hoe zit het met de planning of fasering van de werken?
De planning en fasering worden op een later tijdstip toegelicht. De eigenlijke start der werken is immers pas ten vroegste 2017 voorzien.
Tijdens de werkzaamheden voor de nieuwe brug blijft de verbinding over de N729 (Stokrooieweg) beschikbaar over de bestaande brug, de nieuwe brug wordt er immers naast gebouwd. Beperkte hinder voor het verkeer door de werkzaamheden valt echter niet uit te sluiten. Tijdens het aansluiten van de nieuwe infrastructuur op de bestaande infrastructuur zal de verbinding voor het verkeer over de N729 (Stokrooieweg) voor een beperkte periode worden onderbroken en omgeleid.


Van zodra de effectieve startdatum gekend is, volgt er een meer gerichte communicatie met betrekking tot de timing, fasering, te verwachten hinder en omleidingen.


Info en foto: nv De Scheepvaart

Voorbeeld van een "Generieke Brug" - Dit model van brug wordt ook in Stokrooie voorzien
Voorbeeld van een "Generieke Brug" - Dit model van brug wordt ook in Stokrooie voorzien

Zoek in Stokrooie.be

Onze sponsors

Schrijf je in voor de gratis Nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis Digitale Nieuwsbrief Stokrooie met actuele artikels. Zo hoef je geen nieuws over Stokrooie te missen. Tevens ontvang je op je verjaardag een geschenk. Zomaar... We respecteren uiteraard je privacy: je mailadres wordt NIET voor andere doeleinden gebruikt - en je kan je op ieder ogenblik uitschrijven.
Privacyverklaring 

Vul hier je gegevens in:

VRT NWS

Indianenhoofd Raoni: "Bolsonaro wil een einde maken aan het Amazonewoud en aan ons"
Raoni, de bekende Braziliaanse indianenchef, roept de hulp van de internationale gemeenschap in om de Braziliaanse president Jair Bolsonaro "zo snel mogelijk te doen vertrekken." "Wat hij met ons aan het doen is, is een ramp", zegt hij. "Hij wil er een einde aan maken, aan het Amazonewoud, aan ons. Het is echt verschrikkelijk." Raoni noemt Bolsonaro de kolonisator van het Amazonewoud, en niet de Franse president Emmanuel Macron.
>> Read More

Weer voor Stokrooie

Volg ons op Twitter