De Vlaamse regering ziet het kanaal liefst als een industrieel lint doorheen de provincies Antwerpen en Limburg om op die manier gestalte te geven aan het ENA project - Economisch Netwerk van het
Albertkanaal. De Vlaamse regering voert ook dankzij het subsidiariteitprincipe een politiek van de voldongen feiten. De voorwaarden voor ontsluiting van het gebied zijn namelijk al verwezenlijkt:
een op- en afrittencomplex met rotonde ter hoogte van het natuurgebied De Groene Delle en het wegwuiven door de Vlaamse regering om een overbrugging van de E313 te voorzien voor plaatselijk
verkeer en recreanten.
Ook de nv Scheepvaart is vrij duidelijk in haar doelstellingen; zij wil eigenaar worden van het natuurgebied De Groene Delle om het nadien als totaal gebied te (laten) omvormen tot
industrieterrein voor kanaalgebonden activiteiten.
De visie van de Stad Hasselt staat haaks op die van het Vlaamse Gewest. In tegenstelling tot het Vlaamse Gewest is de Stad Hasselt 100% gekant tegen een industrialisering van het gebied en erkent de Stad Hasselt de grote ecologische waarde van het gebied. Ze heeft duidelijk andere plannen die dicht bij de bevolking staan en die een natuur- en recreatieve functie beogen.
De inwoners van Stokrooie en de actiegroep De Groene Delle steunen de visie van de Stad Hasselt waarbij het Albertkanaal gezien wordt als een groene as. Deze visie sluit naadloos aan bij de
ontwikkeling van een groen en toeristisch Limburg en is onverzoenbaar met het inpalmen van het natuurgebied door industrie. Het waardevol natuurgebied De Groene Delle moet integraal als
natuurgebied behouden blijven.
Argumentatie van bevolking Stokrooie
Een petitielijst en een bezwaarschrift werd inmiddels getekend door 4.965 personen en afgegeven aan de Stad Hasselt.
Ook werd er online een Manifest ondertekend voor het behoud van het natuurgebied.